أحمد عز الدين

تحليل بالفيديو – الأهلي.. ومصنع الكراسي الصيني

الأهلي هياخد بايرن ميونيخ ورا مصنع الكراسي.. حلو، بس تفتكر الأهلي هيوصل للماتش ده؟<br>
الخميس، 12 ديسمبر 2013 - 11:52
الأهلي هياخد بايرن ميونيخ ورا مصنع الكراسي.. حلو، بس تفتكر الأهلي هيوصل للماتش ده؟

في الحقيقة يمكن الخطر الأكبر على الأهلي هو جوانزو، ده اللي فعلا ممكن ياخد الفريق ورا مصنع الكراسي.

غير المحترفين الـ3 اللي من أمريكا اللاتينية واللي كل ما تسأل حد عن جوانزو يكلمك عنهم، الفريق الصيني اللي بقاله 3 سنين بيكسب الدوري عنده أكتر.

الفريق عنده واحد من أحسن مدافعي اسيا حاليا، الفريق عنده مدرب بيلعب بالبيضة والحجر.

والمقال ده عن مارتشيللو ليبي، هنحاول نقرا ازاي جوانزو بيلعب، ومفتاحنا هيكون المدرب الإيطالي بطل كاس العالم 2006 والمدرب اللي اشتغل في فرق كتيرة ومنها يوفنتوس ودرب أسماء زي زيدان.

في مدربين بيعرفوا يلعبوا بخطة واحدة بس، زي اغلب الهولنديين اللي مبيستخدموش غير 4-3-3 وزي المصريين اللي مبيعرفوش يلعبوا من غير ليبرو، او صنايعي.

لكن ليبي من المدربين اللي بيلعبوا بأي خطة، راس حربة واحد أو اتنين.. 3 مدافعين أو 4.

وده مايمنعش إن فيه 5 نقاط أساسية عمرها ما غابت عن اي فريق بيدربه ليبي، وهناخد في كلامنا دائما 3 امثلة، يوفنتوس، إيطاليا 2006 وجوانزو.

1) ظهير أيسر مهاجم

اي فريق بيمسكه ليبي، بيكون اول حاجة بيدور عليها فيه هو باك ليفت يعرف يهاجم، يعني سريع ومهاري.

في يوفنتوس الراجل ده كان زامبروتا، وفي إيطاليا 2006 كان جروسو، وفي جوانزو سون زانج بيقدم الدور نفسه.

ده معناه إيه للأهلي؟

لو هنجاوب على طريقة فتحي سند، يبقى معناه إنهم لازم ياخدوا بالهم في الحقيقة.

ولو مطلوب توضيح اكتر، فحسام عاشور لو هيراقب كونكا، يبقى لازم يكون الارتكاز التاني سواء شهاب او فتحي او ربيعة عارف ان مطلوب منه يغطي.

في اغلب الوقت لما ارتكاز بيغطي التاني بيضغط، لكن مع جوانزو من الافضل للارتكازين انهم يغطوا، ويسيبوا الضغط يجيي من لاعبي الوسط المهاجمين السعيد وابو تريكة وسليمان.

هنا نقطة مهمة،

السعيد لازم يدافع وده ممكن، سليمان لازم يدافع وده معناه انه محتاج دعم في اخر المباراة لأن لياقته مش كبيرة، وابو تريكة لو مش هيقدر يدافع يبقى السيد حمدي لازم ينوب عنه في الدور ده.

في نقاط تانية مهمة، زي إن وائل جمعة لازم مايدخلش اي سباق سرعة مع إريكسن أو موركيو الثنائي اللي بيلعب دور مهم بسرعته في الهجوم مع جوانزو.

من 3 سنين برشلونة لاعب ميلان، وكان نيستا نجم المباراة.. على طول متأخر بخطوة علشان يكون اقرب لأي كرة من ميسي اللي يندفع من الخلف.. ده محتاج توقع وقراءة سليمة، وده عند الصخرة.

ناقشني عبر تويتر @AhmedEzzeldin13